BOL.com – Spam: Bevestiging van jouw deelname

Heb jij ook een email ontvangen die lijkt te komen van de Bol.com klantendienst? Vele klanten van BOL ontvingen reeds emails zoals deze:

We hebben je antwoord nodig, [je naam]

Afmelden
bol.com

Beste [je naam],

Uit de evaluatie van deze maand is gebleken dat je het geschenk dat we voor je gereserveerd hebben niet besteld hebt. Heb je vandaag tijd? Vandaag is de laatste dag. Het zal niet meer dan 30 seconden in beslag nemen.

Pakketinformatie:
Bevat: Wachten op bevestiging
Klant: [je naam]
Klant-id: [je emailadres]
Status: Beperkt aanbod
Jouw prijs: 0 eur
Datum: vrijdag, 4 februari

Wanneer u op de onderstaande link klikt, wordt u direct doorgestuurd naar onze bestelpagina, waar u uw leveringsinformatie kunt invullen.

Ga door naar de bestelpagina

 

U ontvangt deze e-mail als klant of omdat u zich heeft aangemeld voor onze nieuwsbrief.
Afmelden

 

Square de Meeûs 38, 1000 Bruxelles

De mail is gestuurd vanuit de “klantendienst”. Als je echter naar het emailadres van de afzender kijkt, zie je dat deze mail niet van BOL.com komt. In ons geval was de afzender “<info@email.sensovision.net>”.

Wat is de bedoeling van deze spammers en wat gebeurt er als je op de link in de email klikt?

De verzenders achter deze mail willen natuurlijk dat je op de links in de mail klikt. Als je dat doet, kom je terecht op een website met de naam “https://bol.top-customers.com/” waar je gevraagd wordt 4 vragen te beantwoorden: Je geslacht, je leeftijd, of je de afgelopen 6 maanden bij bol.com gewinkeld hebt en hoe je bol.com beoordeeld. Daarna krijg je de boodschap dat je een prijs hebt gewonen. In ons geval zouden we een SONOL PLAY:1 smart wireless speaker gewonnen hebben. We zouden enkel verzendkosten moeten betalen (€1-2). Oh, en we moeten ons haasten want er zijn slechts 3 stuks beschikbaar. Of we onze prijs in ontvangst willen nemen?

We klikken “ja” en komen na enkele doorverwijzingen terecht op de website “son.bestskies.com” met de volgende boodschap.

Geen sprake meer van BOL.com of een gewonnen prijs. We kunnen nu de SONOS Play:1 bestellen voor €3 ipv €175. Interessant!

Wacht even. Bovenaan de pagina zien we in kleine, bijna onleesbare lettertjes:

Alle nieuwe klanten doen mee aan de loterij van het weergegeven actieproduct. We nemen rechtstreeks contact met u op via e-mail als u de gelukkige winnaar bent. Dit speciale aanbod gaat gepaard met een proefversie van 3 dagen voor een bijbehorende abonnementsdienst. Daarna worden de abonnementskosten van (34.99 EUR elke 14 dagen) automatisch in rekening gebracht op uw creditcard. Als u, om welke reden dan ook, niet tevreden bent met onze dienstverlening kunt u uw account annuleren binnen de 3 dagen. De dienst wordt elke 14 dagen verlengd tot u annuleert. Deze campagne eindigt op 31 december 2022. Als u wilt deelnemen zonder u aan te melden voor een proefperiode van 3-day voor visiongobig, stuur dan een e-mail naar prizedraw@bestskies.com.

Nu komt de kat uit de mouw. Als we ingaan op deze “aanbieding”, nemen we deel aan een tombola én nemen we meteen een “abonnementsdienst” waarvoor we elke twee weken automatisch €34.99 met onze kredietkaart zullen betalen.

Laten we toch eens verder klikken en kijken waar we uitkomen. We klikken op “Bestel nu”. Na het invullen van onze (verzonnen) contactinformatie, krijgen we een betaalpagina te zien om €3 te betalen met een kredietkaart. De voorwaarden en de abonnementskosten worden in de kleine lettertjes vermeld. Maar… wat houdt die “abonnementsdienst” eigenlijk in?

We zoeken verder. De betaalpagina is onderdeel van de website visiongobig.com. Een blik op deze webpagina en de voorwaarden, verduidelijkt het:

De “dienst” die we krijgen is een lidmaatschap om “hoge” kortingen te krijgen op “kwaliteitsproducten”. En ja, de rest van de website is een webshop met laptops, harddisks en andere producten waarbij telkens een “normale” en een prijs voor leden wordt weergegeven:

Visiongobig.com is een onderdeel van een heel network van websites die allemaal op dezelfde manier zijn opgebouwd. We volgende de links opnieuw en kwamen ditmaal op een andere website terecht, met hetzelfde principe: Southvase.com. De producten die aangeboden worden zijn vaak oudere versies. Southvase.com biedt bijvoorbeeld de iPhone X aan voor een “ledenprijs” van €509. Dezelfde iPhone X vind je op Amazon voor minder dan €345 – zelfs als je geen lid bent van Amazon Prime.

Conclusie: trap er niet in. Zelfs als het geen phising is, dan ben je toch je geld kwijt. En je kan er niets aan doen: de regels staan duidelijk vermeld. Het minste dat we kunnen zeggen is dat de belofte van “hoge kortingen” heel misleidend is.

Lees hier meer over een andere vorm van misleiding: Amazon phising

Heb je zelf ervaring met misleidende of frauduleuze emails die lijken te komen van online winkels? Laat het ons en andere bezoekers hieronder weten.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
Bstore - tips en tools
Logo
Nieuwe Account Aanmaken
Herstel Wachtwoord